ANBI-stichting

De juridische en fiscale regels bij oprichten ANBI-stichting

Nieuwsgierig

Benieuwd naar hoe we jouw bedrijf op notarieel en juridisch vlak kunnen bijstaan? Neem contact op met een van onze juristen voor een eerste gesprek.

Het oprichten van een stichting kan een uitdagende aangelegenheid zijn. Daarbij wordt een stichting veelal aangestuurd door diverse vrijwilligers. Deze vrijwilligers nemen plaats in het bestuur van de stichting. Veelal krijgt iedere bestuurder haar eigen takenpakket. Gebruikelijk is om de functies in het bestuur te verdelen: een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.

Het (toekomstig) bestuur van een stichting krijgt te maken met diverse juridische en fiscale regels. De statuten van een stichting moeten notarieel worden vastgesteld. De toekenning van een ANBI-status aan uw stichting kan tal van fiscale voordelen opleveren. Zo’n ANBI-status vereist wel dat de stichting vanaf de start aan strikte voorwaarden voldoet. In deze blog bespreken we de cruciale aandachtspunten voor een ANBI-stichting. Met de juiste voorbereiding kunt u voorkomen dat u voor verrassingen komt te staan.

Wat is een ANBI-stichting?
Een ANBI stichting is een algemeen nut beogende instelling. Dat wil zeggen dat de stichting zich nagenoeg geheel inzet voor het algemeen belang. In de volksmond zijn dat veelal “goede doelen-stichtingen”. Het bestuur van een ANBI-stichting bestaat bij voorkeur uit een oneven aantal, van minimaal 3 personen.

De belastingdienst kent een ANBI-status toe aan een stichting die aan de voorwaarden ervoor voldoet. De belangrijkste voorwaarde is dat 90% van de activiteiten van de stichting het algemene belang dient. Het algemene belang dat de stichting ten doel heeft, moet zijn vastgelegd in de doelomschrijving in de statuten. Twijfelt u over de formulering van uw doelomschrijving, aarzelt u dan niet om contact met ons op te nemen.

Naast de 90%-eis is het ook belangrijk om rekening te houden met:

  • het verbod op een winstoogmerk (de stichting mag geen winst maken);
  • de integriteitseisen voor de bestuurders;
  • er mag geen familieband bestaan tussen de bestuurders;
  • de bestuurders mogen enkel een onkostenvergoeding ontvangen;
  • het opstellen, en eventueel publiceren, van een actueel beleidsplan;
  • er geldt een verplichte besteding van het saldo van de stichting bij liquidatie aan, kort gezegd, een andere (buitenlandse) ANBI, hetgeen in de statuten moet worden vastgelegd;
  • voor “grote” ANBI-stichtingen geldt een plicht tot publicatie van bepaalde financiële gegevens. Dit moet aan de hand van door de belastingdienst opgestelde formulieren.

Bij het vormgeven van de statuten van de ANBI-stichting zullen deze eisen in acht moeten worden genomen. Let wel: de belastingdienst toetst of er in een specifiek geval sprake is van algemeen belang en toetst daarnaast of voldaan is aan de overige vereisten voor de toekenning van een ANBI-status. De daadwerkelijke activiteiten van de stichting zijn leidend.

Waarom een ANBI-stichting?
Een ANBI-status moet u zelf aanvragen bij de belastingdienst. De status kan worden aangevraagd nadat de stichting is opgericht. Bij voorkeur vraagt u de status aan binnen één jaar na de datum van oprichting. Uw stichting kan dan met terugwerkende kracht, vanaf de oprichtingsdatum, worden aangewezen als ANBI. Wanneer u een ANBI-status wordt toegewezen, genieten zowel de stichting als de donateurs fiscale voordelen. Zo kunnen giften aan een ANBI-stichting onder omstandigheden worden afgetrokken van de inkomens- of vennootschapsbelasting. Daarnaast zijn schenkingen en erfenissen aan een ANBI-stichting vrijgesteld van erf- en schenkbelasting.

Waarom Gerrits & van Gulick Notarissen?
Wij staan u uiteraard ten dienste bij het opstellen van passende statuten voor uw stichting. Onze ondernemingsrecht-specialisten adviseren u graag over de mogelijkheden en verdere aandachtspunten bij het oprichten van uw ANBI-stichting. Als u vragen heeft over het voorgaande of graag een offerte zou ontvangen, neem dan vrijblijvend contact op met ondernemingsrecht@gvgn.nl.

20221011-gvg-sfeer-def-5

Actueel

Digitaal oprichten van een B.V.

Een nieuwe B.V. oprichten vanachter je eigen bureau

Daar zouden ondernemers veel tijd mee kunnen besparen, nietwaar? …
Partner van generaties
Vestigingen

Gemert

Uden

Deurne

Social Media